Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Gratis e-bog


Se evt. også:
slankeprogram.dk
proteinkur.dk
slankeprodukter.dk
kalorietabel.dk
slanketip.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter som e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 129. Uge 42, 2009

Søvnmangel forbundet med vægtstigning

Et nyt studie har vist, at søvnmangel kan føre til vægtstigning eller ødelægge den gavnlige virkning af færre kalorier.

Forskerne studerede 9 sunde frivillige overvægtige. De gennemførte to 14-dages forsøg med tre måneders mellemrum. I den første 14 dages periode sov de 5,5 time per nat. I den anden 14 dages periode sov de 8,5 time per nat.

I begge perioder indtog de en ernæringsmæssig afbalanceret kost, der indeholdt op til 90 % af de kalorier, de forbrændte i hvile (hvilestofskiftet).

Der var et lignende vægttab i begge perioder, men der var stor forskel på hvor stor del af vægttabet, der bestod af fedt. Kun 26 % af vægttabet i perioden med mangel på søvn var fedt, sammenlignet med 57 % i perioden med nok søvn, hvilket viser en øget tab af mager kropsmasse (fx muskler) i perioden med væsentlig mindre søvn.

Læs evt. mere om undersøgelsen her (på engelsk) og på Scienceblog.com 7-6-2009

I et andet studie, hvor deltagerne sov for lidt, oplevede de en gennemsnitlig vægtstigning på 1,31 kilo under forsøget, selv om de rapportere mindre appetit og trang til mad. Deltagerne mente også, at de spiste mindre. Forskerne mener dog, at deltagerne trods alt må have indtaget flere kalorier, når de sov for lidt, eftersom kontrolgruppen, der fik nok søvn, ikke tog på.

Kilde: Sustained sleep restriction in healthy adults with ad libitum access to food results in weight gain without appetite or food cravins
Banks S, Jones CW, Simpson N, Dinges DF
Psychiatry, University of Pennsylvania, School of Medicine, Philadelphia, PA, USA. (Side 161 i journalsleep.org pdf fra conferencen)


2) Mail: Hvorfor går vægten ikke ned?

Jeg holder standhaftigt mit kalorieniveau på ikke over 1500 kcal. til dagligt ... og har alligevel næsten ikke tabt mig ... selv om jeg har holdt det i L A N G tid!!?? Det er kun hvis jeg går i byen fredag aften eller har venner på besøg i weekenden, det bliver til lidt god mad (og måske alkohol men mest rødvin), men jeg dyrker også motion.

Jeg har hørt man ikke skal for langt ned i kalorier ... kan jeg godt gå ned på fx 1200, da jeg må have et dårligt stofskifte!?

Hilsen
Dorte

Hej Dorte.

Hvis du indtager færre kalorier, end du forbruger — i gennemsnit over en periode — vil du tabe dig.

Alt andet er umuligt.

Nu skriver du ikke, hvad du vejer, men du vil under alle omstændigheder forbrænde noget mere end 1500 kcal dagligt (især hvis du også dyrker motion) = du vil tabe dig.

Du taber dig ikke = du indtager flere kalorier, end du får talt med i dit kalorieregnskab. Og det er ikke fordi, der er noget galt med dit stofskifte.

Mange overvægtige har den ide, at det ikke gør så meget, at de tager for sig af kalorierig mad, når blot det kun sker ved specielle lejligheder, og de ellers sørger for at begrænse kalorieindtagelsen. Men de ”specielle lejligheder” får hurtigt slankeprojektet til at løbe af sporet. Din gennemsnitlige indtagelse af kalorier bliver let den samme som dit forbrug af kalorier, selv om du til daglig indtager færre kalorier, end du forbrænder.

De fleste undervurderer groft, hvor mange ekstra kalorier, de indtager ved festlige lejligheder, eller når de fx ”hygger sig” i weekenden.

Lær at forbedre dine kostvaner på en måde, så du efterhånden ikke længere har trang til usund og kalorierig mad.

Læs evt. mere om problemet med weekender og ”specielle lejligheder” i slankenyt 111: Weekender kan ødelægge slankeprojektet

Med venlig hilsen
John Buhl

Annoncer fra google, som vi ikke har indflydelse på:
...