Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Gratis e-bog


Se evt. også:
slankeprogram.dk
proteinkur.dk
slankeprodukter.dk
kalorietabel.dk
slanketip.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter som e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 147. Uge 31, 2010

Hurtigt vægttab bedst

Et nyt studie viser, at de bedste resultater opnås ved at tabe sig nogenlunde hurtigt.

Forskere ved University of Florida, som studerede sammenhængen mellem det oprindelige vægttab og succes på længere sigt, fandt, at hurtigt vægttab gav det bedste resultat — også på længere sigt.

Kvinder, der havde tabt mere end 680 gram (1½ pund) om ugen tabte sig mere både på kort og lang sigt. De kunne bedre fastholde et større vægttab i det lange løb, sammenlignet med de kvinder, der tabte sig 230 gram (½ pund) om ugen eller mindre.

Forskerne studerede data på 262 midaldrende kvinder, som deltog i et forsøg med fedmebehandling. Alle kvinder blev opfordret til at skære ned på kalorier og dyrke mere motion.

Kvinderne blev opdelt i tre grupper — hurtig, moderat og langsom — alt efter hvor meget vægt de tabte i den første måned. Forskerne tjekkede også, hvor meget kvinderne havde tabt sig efter seks og 18 måneder.

Det viste sig, at kvinder i den hurtige gruppe var fem gange mere tilbøjelige til at have opnået et vægttab, der svarede til 10 procent af deres kropsvægt i løbet af de 18 måneder end i den langsomme gruppe.

Kvinder i den moderate gruppe havde tre gange større sandsynlighed for at have opnået 10 % vægttab i løbet af de 18 måneder, end kvinder i den langsomme gruppe.

Det viste sig også, at de kvinder, der tabte sig hurtigst var bedst til at holde styr på og nedskrive, hvad de spiste.

Kilde: Lisa M. Nackers
The Association Between Rate of Initial Weight Loss and Long-Term Success in Obesity Treatment: Does Slow and Steady Win the Race?
International Journal of Behavioral Medicine. Online May 5. 2010.
10.1007/s12529-010-9092-y

Kommentar:

Tab dig på en sund måde, men sørg samtidig for, at det går hurtigt nok til, at dine resultater holder gejsten og motivationen oppe.

Du behøver ikke nødvendigvis at tabe dig et halvt eller helt kilo om ugen, men du skal i gennemsnit tabe dig nok til, at du er tilfreds med resultatet!

Sørg for, at du er tilfreds med et realistisk vægttab. Sæt realistiske mål og sørg for at gøre, hvad der skal til, for at nå dem. Glæd dig over alle små og store sejre.

Hold motivationen oppe ved at skrive slankedagbog og få den nødvendige støtte.

Der vil næsten altid opstå perioder, når du er i gang med at tabe dig, hvor motivationen svigter, og du let begynder at tage på igen.

Og har du ikke ændret de vaner, som betyder mest for din vægt, er der stor risiko for, at hele projektet kikser, eller du skiftevis taber lidt og tager lidt på.


Mail: Fedt som slankekur?

Først vil jeg sige, at jeg er meget glad for dine nyhedsbreve og tanker og ideer til en sund livsstil.

Jeg har fået at vide, at hvis jeg udelukkende spiser fedtfattigt, snyder min krop, så den holder på det fedt, der er. Og, at det derfor virker at spise masser af planteolie.

Øh. Den påstand havde jeg da lyst til at afvise lige med det samme. Både af logiske årsager, men også fordi jeg synes, at det lyder en smule vammelt.

Lidt om mig: Jeg har været overvægtig i en del år nu. Og har været på sund og fedtfattig kost i masser af år og har tabt mig fra 117,6 kilo som det højeste i 1995 til 90,9 kilo p.t. Jeg har et mål om at havne på ca. 70-75 kilo alt efter hvad jeg synes er rart og passende, når jeg når derned vægtmæssigt (jeg er 170 cm. høj). Kosten står på masser af grønt og frugt, lidt sparsomt med brød, ris, pasta osv. og kød. Jeg spiser, hvad jeg sådan lige har lyst til af det sunde og ikke i nogen bestemt orden eller rækkefølge i løbet af dagen — men ca. 5-6 måltider og mest grønt som sagt. Og forsøger at røre mig så meget som muligt i hverdagen. I perioder med megen fokus på motion — "powerwalking" og styrketræning.

Og så er det lige, at nogen påstår, at jeg så ikke får fedt nok, og at det er derfor, jeg ikke taber mig lige for øjeblikket, hvor jeg har oplevet 3 måneder med stilstand. Det hænger bare ikke sammen i mit hoved.

Skal derudover siges, at jeg indimellem både spiser fuldfed fetaost, oliven, nødder og avocado.

Jeg tager i øvrigt Litarex forebyggende mod depression, hvis det har indflydelse?

Kan du hjælpe mig?

A...

Hej A...

Godt du med det samme afviste påstanden om at du skal spise en masse planteolie, for ikke at holde på fedtet!

Det ER vammelt :-) ... og så er det usundt og vil også let få vægten til at stige.

Det er da flot, at du er kommet et godt stykke ned i vægt, ved at spise sundt.

Dine piller mod depression kan drille, og er måske en medvirkende årsag til manglende vægttab. Prøv at snakke med din læge om det.

Læs mere om mulige naturlige løsninger på depressioner her.

Du skriver ikke præcist, hvad du spiser, så det er svært at sige hvad du kan ændre på, men mindre kød og (endnu) mere grønt er et godt sted at starte. Bare lidt færre kalorier (ved at erstatte noget af det usunde/mindre sunde med frugt og grønsager) og lidt mere motion, vil give din vægt et skub i den rigtige retning, så du begynder at tabe dig igen. Husk også, at rigelig motion er en rigtig mod måde at forebygge/lindre depressioner på.

Med venlig hilsen
John Buhl

Annoncer fra google, som vi ikke har indflydelse på:
...