Slankenyt nr. 241. Uge 50, 2012
Svært overvægtige børn bliver lettere påvirket af reklamer for usunde fødevarer
Flere eksperter mistænker at markedsføring af usund (og fedende) mad har bidraget til de sidste 30 års stigning i forekomsten af fedme blandt børn.
I USA bruger virksomheder årligt over 50 milliarder kroner til markedsføring af mad og drikkevarer til børn. 98% af de fødevarer der markedsføres til børn på tv har et højt indhold af fedt, sukker eller salt.
Ti normalvægtige børn og ti overvægtige børn i alderen 10-14 år deltog i en undersøgelse. De blev vist 60 fødevarelogoer og 60 logoer, der ikke havde noget at gøre med mad, og forskerne kunne se på hjernescanninger, hvilke dele af hjernen, der reagerede, når de velkendte logoer bliver vist.
Når børnene blev vist fødevarelogoer viste det sig, at de svært overvægtige børn havde større aktivitet i de dele af hjernen, der har at gøre med belønning, end normalvægtige børn.
Normalvægtige børn viste større hjerneaktivitet i områder af hjernen, der er forbundet med selvkontrol, når de blev vist logoer for fødevarer.
Generelt set rapporterede de normalvægtige børn også selv, at de havde mere selvkontrol, end de overvægtige børn rapporterede.
Kilde: Amanda S. Bruce. Branding and a child’s brain: an fMRI study of neural responses to logos. Soc Cogn Affect Neurosci (2012) doi: 10.1093/scan/nss109
First published online: September 20, 2012
Hele undersøgelsen kan læses på engelsk her
Kommentar:
Undersøgelsen viser vel mest af alt, at svært overvægtige børn (og nok også svært overvægtige voksne) har sværere ved at sige nej tak til netop de fødevarer, som både kan gå ud over vægten og på sigt skade helbredet.