Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Gratis e-bog


Se evt. også:
slankeprogram.dk
proteinkur.dk
slankeprodukter.dk
kalorietabel.dk
slanketip.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter som e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 251. Uge 11, 2013

Døgnrytme og fedmedøgnrytme

Rod i den naturlige døgnrytme menes at medvirke til fedme.

Døgnrytmen — inkl. søvn-vågen cyklus, og rytmer i hormonfrigivelse — styres af et molekylært ur, der er til stede i alle kroppens celler.

Den symmetri, der eksisterer mellem det menneskelige ur og den daglige cyklus af Jordens rotation, kan forstyrres ved udsættelse for kunstigt lys, uregelmæssige måltider, uregelmæssige arbejdstider og uregelmæssige sovetider.

Forskeren Dr. Cathy Wyse beskriver, hvordan studier af mikrober, planter og dyr har vist, at synkroniseringen af det indre ur med omgivelserne (miljøet) er vigtigt for helbred og overlevelse, og det sandsynligt også gælder for os mennesker. En dårlig synkronisering påvirker vores sundhed og kan muligvis være en medvirkende årsag til fedme.

Dr. Wyse mener, at forstyrrelser i døgnrytmen påvirker sundheden ved at forstyrre de systemer i hjernen, der regulerer stofskiftet, hvilket fører til en øget risiko for at udvikle fedme og diabetes.

Kilde: Cathy A. Wyse. Does human evolution in different latitudes influence susceptibility to obesity via the circadian pacemaker? Migration and survival of the fittest in the modern age of lifestyle-induced circadian desynchrony. Bioessays. Volume 34 Issue 11, pages 921–924, November 2012.DOI: 10.1002/bies.201200067

Kommentar:

Skifteholdsarbejde, for meget kunstigt lys, efter solen er gået ned, at stirre på lysende skærme (tv eller computer) sent om aftenen er eksempler på faktorer, der forstyrrer døgnrytmen, og som ofte er del af en moderne livsstil.

Er du kommet ind i en rytme, hvor du går for sent i seng, spiser for sent på dagen, sover for dårligt, står for sent op e.l. er det måske med til at forstyrre din appetitregulering, så du har lettere ved at spise for meget.

Du opnår en god eller bedre døgnrytme ved:

  1. at dæmpe lyset lidt i timerne før du går til ro
  2. at sove i helt mørke. Sove uforstyrret. Sove nok
  3. at stå tidligt op, og blive udsat for rigeligt af den tidlige blå morgenlys.

Læs evt. også artiklerne:

Forkert døgnrytme kan forstyrre stofskifte, hjerne og adfærd

Morgenlyset påvirker søvn, døgnrytmen og hormoner

Vil bedre døgnrytme gøre vægttab lettere?

Annoncer fra google, som vi ikke har indflydelse på:
...