Slankenyt 359, uge 25, 2015
Reklamers magt
En undersøgelse, der involverede hjernescanninger, viste, at tv-reklamer for mad stimulerer hjernen ekstra meget hos overvægtige teenagere sammenlignet med teenagere, der ikke var overvægtige.
Resultaterne tyder på, at for mange tv-reklamer for mad kan gøre det sværere for teenagere at tabe sig -- også senere i livet.
Problemet er sandsynligvis, at hjernens belønningscenter frigiver mere dopamin og andre neurotransmitter-kemikalier, der giver nydelse, og denne påvirkning efterhånden kan føre til vanedannende adfærd hos overvægtige teenagere.
Kilde: Kristina M. Rapuano m.fl. Individual Differences in Reward and Somatosensory-Motor Brain Regions Correlate with Adiposity in Adolescents. Cereb. Cortex first published online May 20, 2015 doi:10.1093/cercor/bhv097
Kommentar:
Både produkter fra fødevareindustrien og deres reklamer forsøger at påvirke din hjernes nydelsescenter og produktionen af blandt andet dopamin (i et forsøg på at stimulere din lyst eller trang til deres produkter).
Jo flere fristelser, vi udsættes for -- og jo mere både reklamer og bestemte fødevarer påvirker din hjerne -- desto sværere bliver det at tilegne sig og fastholde sunde vaner, der forhindrer overvægt.
Læs evt. også: