Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Gratis e-bog


Se evt. også:
slankeprogram.dk
proteinkur.dk
slankeprodukter.dk
kalorietabel.dk
slanketip.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter som e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 442, uge 20, 2017



Populær fastekur har omtrent samme virkning som kaloriebegrænsningfaste-vand

At faste hver anden dag (egentlig en halv-faste, hvor man kun indtager ca. 500 kcal. hver 2. dag) bliver ofte anbefalet som en god slankekur, der også har andre sundhedsmæssige fordele.

Men er den måde at faste på bedre end blot at sænke kostens kalorieindhold?

I et forsøg blev 100 personer med svær overvægt (et gennemsnitligt BMI på 34) delt op i tre grupper:

  1. En gruppe, der fastede hver anden dag (de indtog kun ca. 500 kcal hver anden dag, og ekstra kalorier på de dage, hvor de ikke fastede)
  2. En gruppe, der reducerede deres kalorieindhold med 25 % alle dage
  3. En kontrolgruppe.

Vægttabet efter et år med fastemetoden var 6%, hvor gruppen med kaloriebegrænsning havde et gennemsnitligt vægttab på 5,3%. Forskellen er ikke signifikant og altså ikke større, end at den kan være tilfældig, og forskerne konkluderer, at det ikke er bedre at faste -- hverken når det gælder vægttab, vedligeholdelse af vægten eller at forebygge hjerte-kar-sygdomme -- end det er at begrænse kalorieindholdet i kosten.

Begge metoder giver vægttab og har andre gavnlige virkninger.

Kilde: John F. Trepanowski, Cynthia M. Kroeger, Adrienne Barnosky, m.fl. Effect of Alternate-Day Fasting on Weight Loss, Weight Maintenance, and Cardioprotection Among Metabolically Healthy Obese Adults. A Randomized Clinical Trial. JAMA Intern Med. Published online May 1, 2017. doi:10.1001/jamainternmed.2017.0936

Pressemeddelelse om undersøgelsen.



Kommentar:

Det er vel ikke så overraskende, og vi kan konkludere, at faste -- og givetvis alle måder at faste på -- giver et vægttab, der svarer til det lavere indtag af kalorier.

Du vil med andre ord tabe dig, hvis du sænker din kalorieindtagelse og/eller øger din forbrænding af kalorier -- og det gælder uanset, hvordan du mindsker den mængde kalorier du indtager, eller hvordan du forbrænder flere kalorier.

Mere end noget andet handler det om at tabe sig på en måde, som er til at fastholde.

Mit bedste bud er kort beskrevet i slankeprogrammet her


Annoncer fra google, som vi ikke har indflydelse på:
...