Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Gratis e-bog


Se evt. også:
slankeprogram.dk
proteinkur.dk
slankeprodukter.dk
kalorietabel.dk
slanketip.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter som e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 52

Sov dig slankere

For lidt søvn, eller at være vågen efter midnat, er i modstrid med kroppens indre ur, og vil forstyrre en lang række kropsfunktioner. Mangel på søvn forstyrrer faktisk næsten alle fysiologiske processer i kroppen.

Hvor meget søvn, vi har brug for, ser ud til at være individuelt.

Nogle mennesker klarer sig tilsynelandende fint med blot nogle få timers søvn, mens andre har brug for ni eller ti timer hver nat for at være udhvilet.

De fleste har nok brug for et sted mellem 7 og 9 timers søvn.

Undersøgelser har vist, at øget risiko for sygdom begynder at vise sig, når folk får mindre end 6 eller 7 timer.

En analyse af 10.000 voksne har vist, at de som sover mindre end 7 timer om natten har betydelig øget tendens til at være fede.

Undersøgelser tyder på, at søvnmangel sætter kroppen i en tilstand af alarmberedskab. Derved øges produktionen af stresshormoner og blodtrykket stiger -- hvilket væsentlig øger risikoen for hjerte anfald og hjerneblødninger.

En ny undersøgelse om fedme fra Colombia Universitetet er den seneste i en række, der har afsløret at de mennesker, der sover mindst, efter al sandsynlighed er mere tilbøjelige til at tage på i vægt og blive fede.

Andre forskere har opdaget at selv et mindre søvnunderskud hurtigt forstyrrer hormonerne ghrelin og leptin, som regulerer appetitten. Det passer med teorien om, at mennesker er genetisk designet til kun at være vågne om natten, når de blev nødt til at søge efter føde pga. mangel på mad eller var i fare.

(Ghrelin er et hormon, der fremstilles af celler i maven, som menes at øges følelsen af sult. Leptin er et hormon, der fremstilles af fedtceller, og har betydning for følelsen af sult).

Undersøgelser har også vist, at mennesker der sover for lidt har tendens til at have problemer med blodsukkeret, hvilket bl.a. øger risikoen for diabetes.

(Kilder: Bl.a. Washington Post October 9, 2005;
MSNBC October 9, 2005)

Læs evt. mere om sammenhæng mellem nok/god søvn og
overvægt her:
http://www.slankenyt.dk/slankenyt49.htm
http://www.slankenyt.dk/slankenyt34.htm
http://www.nomedica.dk/sov_dig_slankere.htm


Mere mad serveret, mere mad spist

Spiser du for meget fedende mad en dag, skal du ikke regne med, at du af den grund spiser mindre næste dag.

En undersøgelse har vist, at mennesker der tilbydes store måltider vil spise dem dag efter dag

I undersøgelsen, der blev offentliggjort den 19-10-2005 til en conference af Nordamerikanske fedmeforskere i Vancouver, fulgte forskerne spisevanerne og kalorieindtaget hos 24 mænd og kvinder i 11 dage.

Konklussionen er, at folk spiser mere, når de bliver givet mere mad. De vil konstant spise mere, når de tilbydes store måltider, undtagen når det er grøntsager.
(Reuters Health 20-10-2005)

Kommentar:

Har du gennem flere år gjort det til en vane at overspise, har din hjerne, din lever og din mave indstillet sig på (for) store mængder mad. Det tager tid at vænne sig til at spise mindre og bedre.

Væn dig til at servere og spise mindre portioner mad.

Spis, når du er sulten, men spis langsomt og vær opmærksom på, hvornår du ikke længere er sulten. Stop med at spise, når du ikke længere er sulten, og fjern maden med det samme, så du ikke fristes til at tage en portion mere eller nippe lidt.

Annoncer fra google, som vi ikke har indflydelse på:
...