Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Gratis e-bog


Se evt. også:
slankeprogram.dk
proteinkur.dk
slankeprodukter.dk
kalorietabel.dk
slanketip.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter som e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 83. Uge 17, 2007

1) Få kulhydrater og meget protein giver øget dødelighed

2) Slank med mere protein?


Kære læser

Desværre bliver mange overvægtige stadig bildt ind, at de nærmest skal proppe sig med proteinrige fødevarer (og måske også, at de skal holde igen med kulhydrater), hvis de ønsker at tabe sig.

Ikke alene virker metoden ikke, den er også meget usund.

Derfor lidt om emnet i dette nyhedsbrev.

Du er meget velkommen til at indsende spørgsmål eller kommentarer til nyhedsbrevet.

Med venlig hilsen
John Buhl


1) Få kulhydrater og meget protein giver øget dødelighed

En svensk undersøgelse viser øget dødelighed som følge af en proteinrig/kulhydratfattig kost.

Oplysninger fra 42.237 kvinder, der ved undersøgelsens start var mellem 30 og 49 år gamle, blev gennemgået for en 12-årig periode.

Det viste sig, at jo flere kalorier der kom fra protein, og jo færre kalorier der kom fra kulhydrat, desto højere var dødeligheden blandt kvinderne.

For hver streg på en skala fra 1 til 10 – hvor 1 repræsenterede det højeste og 10 det laveste indtag at kulhydrat – steg dødeligheden med 5 %.

På en modsvarende skala for protein faldt dødeligheden med et par procent for hver streg af mindre proteinindtag.

Ifølge BT (28/3-2007) vil Fødevarestyrelsen nu kigge nærmere på de svenske tal og overveje, om der skal advares mod fx Atkins-kuren fra officielt hold. (Atkinsdiæten er en af efterhånden mange diæter der anbefaler, at vi spiser meget protein og begrænser indtagelsen af kulhydrater)

Konklusionen på den svenske undersøgelse er tydelig:
En kost der er fattig på kulhydrater og rig på protein er forbundet med øget dødelighed. Det gælder især øget dødelighed pga. hjerte-kar-sygdomme.
(Uppsala Nya Tidning 27-03-2007)

Kilde: P. Lagiou, S. Sandin, E. Weiderpass, A. Lagiou, L. Mucci, D. Trichopoulos, H.-O. Adami (2007)
Low carbohydrate-high protein diet and mortality in a cohort of Swedish women
Journal of Internal Medicine 261 (4), 366–374.
doi:10.1111/j.1365-2796.2007.01774.x

Kommentar

Bemærk at på Atkinsdiæten og lignende diæter/kure er andelen af protein i kosten endnu højere, og andelen af kulhydrater endnu lavere, end blandt de 10 % af kvinder i undersøgelsen, der indtog færrest kulhydrater og flest proteiner (og havde den højeste dødelighed).

Risikoen for at dø før tiden må derfor anses for at være væsentlig højere blandt mennesker, der følger Atkins-diæten, eller andre lignende diæter der er proteinrige og/eller fattige på kulhydrater.

Vi kan vel også konkludere fra undersøgelsen, at sunde fødevarer – frugt, grøntsager, nødder, bælgfrugter og fuldkornsprodukter – der jo er rige på kulhydrater, og en kost der ikke indeholder for mange proteiner (især ikke de animalske), er sundest og er med til at forlænge livet.


2) Slank med mere protein?

På visse slankeprogrammer er det blevet populært at spise en masse protein, og samtidig begrænse indtagelsen af kulhydrater. Det er en meget usund slankekur.

Desværre tror mange, at "Dr. Atkins "kostrevolution", South Beach kuren – eller lignende bøger, som anbefaler store mængder animalsk protein – kan bruges til at sammensætte en fornuftig kost.

Disse og mange andre diætbøger og artikler om protein og slankekure er fyldt med misvisende og fejlagtige påstande om protein og sund kost.

Kure der anbefaler meget protein er risikable

Hvis du igennem længere tid følger en kostplan, der er rig på animalske fødevarer og fattig på frugt og grønt, øger du i væsentlig grad risikoen for sygdom.

Efter min mening findes der så god dokumentation for, at fx Atkins’ idé om at indtage meget protein og kun lidt kulhydrat, er så risikabel og skadelig, at jeg på det kraftigste fraråder den – også selv om man på kort sigt kan tabe sig ved at følge en diæt rig på protein og fattig på kulhydrat.

Fordi proteinrige slankekure kræver, at der spises store mængder protein fra dyriske fødevarer, indeholder de også meget mættet fedt og kolesterol, der kan øge risikoen for bl.a. hjertekarsygdomme, kræft og diabetes.

Mulige bivirkninger

Atkins slankekur kan give bivirkninger som diarré, udslæt, hovedpine, svimmelhed og forstoppelse. Og man ved endnu ikke hvilke konsekvenser kuren har på knogler og nyrer. Diæten er katastrofal mangelfuld på de tusindvis af beskyttende stoffer, der findes i frugt og grøntsager (fytokemikalier).

Spiser du en kulhydratfattig kost vil du også helt automatisk få færre kostfibre, vitaminer og mineraler fra grøntsager, frugter og fuldkornsprodukter, som jo netop gavner sundheden.

Det er sundt at spise kulhydratrige fødevarer

Fuldkornsprodukter, bælgfrugter, frugt og grøntsager indeholder sunde kulhydrater samt store mængder kostfibre, vitaminer, mineraler og andet godt, som din krop har brug for, og som er forbundet med lavere risiko for kræft, hjertesygdom, hjerneblødning, sukkersyge og flere andre kroniske sygdomme.

Atkinskuren er ikke særlig effektiv

Når du kraftigt reducerer dine kulhydratdepoter i løbet af de første dage på en proteinkur med få kulhydrater, mister du også det vand, der er bundet til kulhydraterne i kroppen. Du opnår altså tilsyneladende et forholdsvist hurtigt vægttab i den første tid. Men det er vand og ikke fedt, du mister.

Hvis du fortsætter med at tabe dig på Atkinsdiæten – ud over den væske du mister i starten – er det fordi det samlede kalorieindtag er faldet, ikke fordi du undgår kulhydrater.

Faktum er, at ethvert overskud af kalorier kan omdannes til fedt – uanset om kalorierne kommer fra kulhydrater, fedt, protein eller alkohol.

Få kulhydrater og meget protein giver øget dødelighed

Konklusionen på en stor svensk undersøgelse for nylig var ikke til at tage fejl af: En kost der er fattig på kulhydrater og rig på protein er forbundet med øget dødelighed. Det gælder især øget dødelighed pga. hjerte-kar-sygdomme.

Vi kan vel også konkludere fra undersøgelsen, at sunde fødevarer – frugt, grøntsager, nødder, bælgfrugter og fuldkornsprodukter – der jo er rige på kulhydrater, og en kost der ikke indeholder for mange proteiner (især ikke de animalske), er sundest og er med til at forlænge livet.

Jeg har lige fra starten været modstander af Atkins og lignende proteinrige diæter. Er du interesseret i at læse mere om emnet, har jeg samlet et udpluk af mine artikler og kommentarer om protein og proteinkure her

Der er også et lille udpluk af de mails, jeg gennem tiden har modtaget om emnet.

Jeg hører gerne dine kommentarer eller spørgsmål om emnet.

Annoncer fra google, som vi ikke har indflydelse på:
...