Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Gratis e-bog


Se evt. også:
slankeprogram.dk
proteinkur.dk
slankeprodukter.dk
kalorietabel.dk
slanketip.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter som e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 90. Uge 32, 2007

  1. Slankekure fejler ofte på længere sigt
  2. Mail: Om protein
  3. Mail: Protein og B12-vitamin
  4. Mail: Overspisning

1) Slankekure fejler ofte på længere sigt

Forskere analyserede 46 studier der sammenlignede slankevirkningen af kostvejledning over en længere periode med almindelig mundtlig eller skriftlig anbefaling om at spise sundere.

Sammenlignet med mennesker der ikke var på et slankeprogram tabte overvægtige på et slankeprogram i gennemsnit 6 % af deres oprindelige vægt på et år (ca. 5-7 kilo), Efter 3 år havde deltagerne bevaret ca. halvdelen af deres vægttab. Efter 5 år havde næsten alle taget det hele på igen.

Kilde: Annals of Internal Medicine, 3 July 2007. Volume 147 Issue 1, pages 41-50

Kommentar:

Efterhånden har flere undersøgelser vist, at langtidsvirkningerne af slankekure og –diæter i de fleste tilfælde er alt andet end overbevisende.

Problemet er – efter min mening – at overvægtige på kur næsten aldrig får ændret deres vaner på en måde, så den nye kost og livsstil bliver en naturlig del af deres hverdag, som de holder af og helt af sig selv ønsker at fortsætte.

Læs mere om at ændre vaner her


2) Mail: Om protein

Hej John

Nu emnet igen er oppe vil jeg lige spørge dig om en ting... Jeg er nemlig en af dem som får lidt for meget protein og tænker nu om det er farligt.

Jeg træner en del 4-5 gange om ugen inkl. lidt styrketræning, men altså stadig på helt almindeligt motionsplan, og spiser (drikker) proteinpulver hver dag - men ikke af behov men simpelthen fordi jeg elsker smagen og det samtidig er ret kaloriefattigt. Og jeg får jo også protein via min alm. kost i løbet af dagen - dog fedtfattig kød som kylling, kalkun og så også tun, oksemørbrad mv. - men ikke sådan fede ting. Dertil kommer at jeg ELSKER kakao og derfor tit tager en proteindrik med kakaosmag inden jeg går i seng. Den får sådan en lækker cremet konsistens, jeg er helt vild med. Men jeg ved godt disse tilskud ikke er "nødvendige" for mig overhovedet, men tager det som sagt fordi jeg kan lide det og ikke fordi jeg har behov for det. Spiser i øvrigt masser af forskellige grønsager, kål og frugt. Jeg er ikke så stor - 164/165 cm og vejer omkring 50 kg og er rimelig trænet og med lidt muskler ;-) Jeg hverken ryger eller drikker. Måske et enkelt glas rødvin en gang i mellem men ikke tit.

Men mit spørgsmål er nu efter sidste indlæg om det rent faktisk er farligt det jeg gør. Jeg er meget sjældent syg og så godt som aldrig sengeliggende (7,9,13) snøfter måske lidt nogle dage - en gang eller 2 om året - men uden feber eller noget og føler mig generelt sund og rask og har også fået lavet de her sundhedstest gennem mit arbejde, som viser mig sund og rask osv. Men bliver jo så alligevel lidt bange når du skriver det kan føre andet med sig med for meget protein, så jeg håber du lige kan komme med en kommentar på dette, da den side ikke synes at være belyst så meget. Alle taler jo mere om de får "nok" protein osv., og jeg får jo for meget ...

På forhånd tak for svaret.

Mvh
Annette

Hej Annette

Det er for mange animalske fødevarer, der kan give problemer.
Der er ikke noget der tyder på, at fx overskud af protein fra vegetabilske fødevarer giver problemer.

Emnet er grundig behandlet i bogen The China Study

Du spiser masser af forskellige grøntsager og frugt, du dyrker meget motion og holder din vægt, ryger ikke mv. Du lever altså meget sundere, end de fleste, så det er givetvis ikke farligt for dig, at du får rigeligt protein, så ingen grund til at være bange :-)

På længere sigt vil det dog være sundere, hvis du holder dig til en mere normal/moderat mængde protein.

Hvis du nu er helt vild med dit pulver eller din kakaodrik, kan du jo fx i første omgang vælge at blive ved med det, og så erstatte en del af det fedtfattige kød, fjerkræ og fisk med endnu flere grøntsager eller bælgfrugter. Det vil gøre din kost sundere.

Med venlig hilsen
John Buhl


3) Mail: Protein og B12-vitamin

Kære John

Jeg har megen glæde af dine indslag. Jeg som ikke har spist mælkeprodukter udover ost, gr. allergi, og spiser mange grønsager hver dag - har fået B 12 mangel iflg. blodprøve ligger jeg lavt, og har fået besked på at der ikke er proteiner i frugt og grønt.

Hvordan skal jeg få tillid til, hvordan jeg skal leve fremover?

Venlig hilsen fra Anny

Kære Anny

B12-vitamin og protein er to vidt forskellige næringsstoffer.

Der er protein i grøntsager (og alle andre fødevarer), og det ved alle der bare læser lidt om ernæring. Uenigheden går på hvor meget protein, kroppen har brug for, og hvilke kilder til protein, der er bedst.

Du kan se proteinindholdet i alle fødevarer i databasen her.

I forhold til vægt, er der ikke meget protein i frugt og grønt (men masser i bælgfrugter og nødder.

I forhold til kalorier (som er den mest korrekte måde at vurdere næringsindhold på) er der meget protein i grøntsager. Får du en stor del af dit kaloriebehov dækket af grøntsager får du også en stor del af dit proteinbehov dækket af grøntsager.

B12-vitamin findes derimod ikke i grøntsager og andre vegetabilske fødevarer. Det er derfor vigtigt, at vegetarer tager tilskud af B12-vitamin for at være på den sikre side. Også kødspisere kan lide af B12 mangel, da mange mennesker med årene får sværere ved at danne/optage vitaminet.

OmniX er en multivitamin med et meget højt indhold af B12-vitamin, som mange vegetarer bruger.

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Mail: Overspisning

Hej slankenyt.

Jeg så jeres råd om hvordan man lærer at spise mindre portioner.

Jeg synes det er svært når man står i situationen, for jeg siger til mig selv, at jeg skal stoppe for nu er jeg mæt, men så alligevel spiser jeg mere og bliver alt for mæt.

Det skyldes nok at jeg er alt for madglad, og det gør, at jeg må lade være med at spise slik for ellers tager jeg alt for meget på.

Det jeg gerne vil er at kunne spise normale portioner og spise til jeg er mæt, så der også kunne være plads til noget slik og søde sager en gang imellem.

Ved virkelig bare ikke, hvordan jeg skal få taget mig selv i nakken når jeg skal spise aftensmad og så bare stoppe? Så ville høre om I måske havde andre metoder, der kunne få madlysten og de store portioner væk? Måske ved hjælp af andre eller en straf eller sådan noget?

Jeg ville være meget glad, hvis I ville svare mig, da jeg ikke i min vildeste fantasi ved hvad jeg skal gøre.

Hilsen Stine

Hej Stine

Mit bedste bud er at du gennemfører Sikker Slank programmet.

Prøv evt. kun at lave en lille portion mad, eller kun øse en mindre/passende portion op, og sætte resten af maden væk med det samme.

Hvis du fortæller dig selv, at du jo altid kan spise igen senere, når du bliver rigtig sulten igen, kan du nok overtale dig selv til, at det er i orden :-)

Når du så har spist din (passende) portion mad, går du en tur eller foretager dig noget andet, der får din opmærksomhed over på noget andet, end lige mad og det at spise.

Det er sandsynligvis ikke nok til at løse dit problem, men det er et skridt i den rigtige retning.

Med venlig hilsen
John Buhl

Annoncer fra google, som vi ikke har indflydelse på:
...