Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 131. Uge 46, 2009

Muskelmasse, ikke fedt, holder knogler stærke

Det er en almindelig antagelse, at overvægt eller fedme kan være med til at holde knoglerne stærke. Man har ment, at et højt BMI-tal er med til at beskytte mod knogleskørhed, fordi vægten i sig selv ville stimulere dannelsen af knoglevæv. Men Dr. Jean-Marc Kaufman fra Ghent University Hospital i Belgium og hans kollegaer fandt, at jo mere fedt, mænd havde på kroppen, desto tyndere var deres knogler, hvorimod mænd med mere muskelmasse havde større og tættere skelet.

Forskerne undersøgte knoglevolume og knogletæthed, såvel om mager og fed kropsmasse, blandt 768 mænd mellem 25 og 45 år, inkl. 296 af deres brødre.

Det viste sig, at mænds knoglemasse og volumen faldt stødt, efterhånden som deres procentdel af fedtmasse steg, hvorimod knoglemasse steg i takt med mager muskelmasse.

Kilde: Jean-Marc Kaufman m.fl.
Fat Mass Is Negatively Associated with Cortical Bone Size in Young Healthy Male Siblings
The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism Vol. 94, No. 7 2325-2331. doi:10.1210/jc.2008-2501

Kommentar:

Styrketræning, sammen med anden motion og sund kost er med til både at sikre et sundt vægttab og stærke knogler.


Mail: Mange små måltider?

Jeg har (desværre!!) prøvet MANGE slankekure også tit prøvet at ændre min kost og alt muligt, men det undrer mig at du siger man kun skal spise når man er sulten ... har ellers mange gange hørt at især nogen som mig (der skal passe på med ikke at overspise) skal UNDGÅ at blive sultne (!?) og det betyder at jeg skal spise med faste mellemrum så blodsukkeret ikke svinger og jeg ikke pludselig bliver sliksulten eller bare så sulten, at jeg spiser usundt.

Nu er jeg igen, igen IGEN forvirret over de modstridende råd man får hele tiden!

Hilsen
Lone

Hej Lone

Der er ikke noget galt i at spise mange små måltider. Det er normalt bedre at spise lidt, hver gang man er sulten, frem for at spise 2-3 store måltider om dagen. Men at spise, når du ikke er sulten, er i sagens natur ikke naturlig.

Der kan være meget sjældne undtagelser, men for langt de fleste mennesker er det en rigtig dårlig ide at være klogere end de mekanismer i kroppen, der giver signaler om sult.

Det giver ingen mening, at vi for alt i verden skal undgå sult. Sult er ikke et eller andet skadeligt, der skal holdes væk, men blot et signal om, at det snart er tid til at spise.

Læs evt. mere om det i slankenyt nr. 119

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner