Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 140. Uge 9, 2010

Ny bog: Mere Vegetar LightMere Vegetar Light

Forfatteren Karina Schramm har skrevet efterfølgeren til sin populære Vegetar Light: Mere Vegetar Light.

Læseren inviteres på en rejse ind i Karina Schramms univers af lettilgængelige råvarer og lækre opskrifter, der gør det nemt at blive mere grøn — uanset om du ønsker at leve helt vegetarisk eller bare få mere grønt ind i dagligdagen.

Mere Vegetar Light er på 218 sider og spækket med fedtfattige retter, billeder, tips og inspiration. Bogen er også et bud på lækker vegetarmad til dem, der ønsker at holde øje med vægten.

Læs mere her >>


Har overvægtige på proteinrig kost øget risiko for diabetes?

Der er en sammenhæng mellem blodsukker og udviklingen af sukkersyge (type 2 diabetes), hjertekarsygdom og slagtilfælde. Jo højere blodsukkerniveau desto større risiko for hjertekarsygdom og slagtilfælde.

Højt kondital hænger sammen med lavt blodsukkerniveau. Overvægtige har det højeste blodsukkerniveau.
(kilde ”Ugens tal” fra folkesundhed.dk, uge 8, 2010)

Vedvarende højt blodsukkerniveau = diabetes eller forstadier til diabetes.

Alt for mange danskere har diabetes og endnu flere (omkring 750.000) ligger på grænsen til at udvikle diabetes på grund af deres overvægt.

Som beskrevet i Ugeskrift for lægfolk uge 4, 2010 stiger risikoen for at få diabetes ved højere indtag af animalsk protein. For hver 5 % af kalorier fra protein i stedet for kulhydrater eller fedt, stiger risikoen for at udvikle diabetes med 30 %. Indtagelse af vegetabilsk protein er ikke forbundet med risiko for diabetes.

Det er ikke nyt, at en kost rig på animalsk protein — som det er tilfældet med de fleste danskeres kost — er forbundet med øget risiko for diabetes. Også en tidligere systematisk gennemgang af flere undersøgelser vedr. diabetes (en såkaldt metaanalyse) viste, at kød øger risiko for diabetes.

Det er især overvægtige med fedt omkring maven (æbleformen), der har diabetes eller forstadier til diabetes.

Selv om overvægtige har øget risiko for diabetes, anbefales de ofte at indtage mere kød og andre animalske kilder til protein for at tabe sig.

Er der ikke en eller anden, der kan forklare mig logikken i det?

Set herfra er det meget uheldigt, at overvægtige bliver anbefalet at spise mere animalsk protein som en metode til vægttab — ikke mindst, når det alligevel sjældent (måske aldrig) er en hjælp til vægttab på længere sigt.

Er du overvægtig er det efter min mening netop særlig vigtigt, at du ikke spiser for meget kød eller andre animalske fødevarer. Du bør tværtimod mindske din indtagelse af animalske fødevarer.

Hvis du ønsker at spise animalske kilder til protein, så begræns din indtagelse, og vælg fisk, skaldyr og kylling frem for rødt kød. Vælg skummetmælk frem for andre mælkeprodukter.

Ønsker du at indtage mere protein er det sundere og mere effektivt at vælge vegetabilske kilder til protein.

Læs evt. artiklen De livsvigtige proteiner i vegetarbladet.

Læs mere om diabetes her, hvis du har diabetes eller forstadier til diabetes.


Mail: Hvor mange gram fedt taber jeg?

Jeg har købt en kondicykel og har bare et spørgsmål.

Hvis jeg cykler 15 km. på cyklen og forbrænder 250 kalorier, hvad har jeg så tabt i gram?

Med venlig hilsen
Metha

Hej Metha.

Det er ikke helt så let at sige præcist, som man skulle tro.
En rimelig grundig forklaring i artiklen her.

Tommelfingerregel: Lidt over 7000 kcal forbrændt = du har tabt et kilo. Eller 7 kcal forbrændt = et gram mindre fedt.

Du har altså tabt ca. 35 gram på din cykeltur.

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner