Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 21. 18. marts 2004

Kære læser

Jeg møder ofte en vis undren, når jeg nærmest naivt og stædigt påstår, at du kan tabe sig ved at spise, når du er sulten ... ja endog at du faktisk bør spise det man har lyst til, når man er sulten!?

Det betyder nu ikke, at du kan proppe dig med flødeskumskager. Forklaring følger i dette nyhedbsrev.

Med venlig hilsen
John Buhl


En mail fra en læser ...

At spise efter lyst

Hej John.

Nu har jeg hevet din bog frem - igen :-) - og først denne gang ser jeg, at du mener, det er ok at springe måltider over.

Nu er det sådan, at jeg pt. arbejder som konsulent for Weight Watchers, og i deres program tilrådes det at få 6-7 små måltider om dagen for at holde forbrændingen i gang hele tiden. Netop morgenmaden er vigtig, fordi "forbrændingsmotoren" ikke startes før der enten er mad i maven, eller vi dyrker lidt motion.

For mit eget vedkommende var det netop problemet, at jeg ikke spiste hele dagen, men til gengæld overspiste hele aftenen, og det er netop et af de fænomener, jeg støder på tit og ofte, i mit job.

Det ligner noget af en 5. spiseforstyrrelse, så mange er der, som sulter sig selv hele dagen og virkelig råæder hele aftenen.

Jeg er spændt på at høre dit belæg for at det er ok, at spise efter lyst og springe måltider over, hvis man ikke er sulten?

De kærligste tanker
Ninett

Hej Ninett

Ja, det er ikke ret smart at sulte hele dagen og råæde om aftenen.

Men det er jo heller ikke lige det, jeg skriver!

Hvis du ikke spiser, når du er sulten, er det naturligt nok, at du er meget sulten efter en lang dag, og evt. lettere falder for fristelsen til at spise noget hurtigt som er proppet med kalorier.

Lad os kigge lidt nærmere på, hvornår du bør spise, og hvornår du bør lade være.

Selv om svaret er enkelt, kan der alligevel siges en del om det.

Det korte svar er ....

Spis, når du er sulten, og tab dig!

Det fungerer ikke ret godt i det lange løb at følge en kur, hvor du skal spise, selv om du ikke er sulten. Det er sådan set indlysende, at det ikke er smart. Sult er jo kroppens signal om, at den har brug for mad (kalorier/næringsstoffer).

De fleste meget overvægtige er enten næsten "sulten hele tiden" (ofte en nagende, ubehagelig fornemmelse i maven, som de forveksler med sult!), eller de er aldrig rigtig sultne, men spiser af vane, fordi det er del at et slankeprogram, for at holde ubehagelige symptomer på afstand eller af andre grunde.

Helt bortset fra at mange ikke rigtig er med på hvad ægte sult egentlig er, er det i hvert fald vigtigt, at du ikke spiser, når du ved at du IKKE er sulten!

Kroppen vil selv sige til, når der er brug for næring. Om du spiser tre gange eller ti gange på en dag er mindre vigtigt, end at du lærer hvad ægte sult er, og hvornår du har fået nok.

Spis hver gang du oplever ægte sult (i modsætning til lækkersult, trøstespisning o.l.). Det sikrer en god appetitregulering, og du undgår at overspise til senere måltider.

Idéen er at spise, når du er ægte sulten og - mindst lige så vigtigt - at lade være med at spise, når du ikke er sulten!

Før du spiser, så spørg dig selv ...

Er jeg sulten?

Har du let ved at spise for meget, når du er ked af det, glad, vred, stresset eller blot keder dig?Eller spiser du ofte, når klokken viser, at det er tid til at spise, også selv om du egentlig ikke føler sult?

Spiser du ofte, fordi du er et sted, hvor bestemte fødevarer hører sig til - f.eks. cola og popkorn i biografen, kager på kontoret pga. en fødselsdag, smagsprøver i supermarkedet osv?

I vores kultur er ægte sult en sjældenhed, og mange af os spiser i tide og utide - ofte på tidspunkter, hvor vi slet ikke er sultne.

Og DET gør os tykke!

Mange spiser så meget og så ofte, at de reelt aldrig oplever ægte sult.

Før du propper noget munden, så spørg dig selv om det er noget din krop har brug for, eller om du skal til at spise af andre grunde.

Hvis du ikke er ægte sulten, så prøv at analysere HVORFOR du er på vej til at spise - er det kedsomhed, vane, stress e.l. - og lad være med at spise.

Gen-lær hvordan du tyder din krops naturlige signaler om tørst og sult. Lyt til din krop.

Overvægtige bør mere end noget andet bruge tiden på:

  1. At finde de vaner, som har gjort dem overvægtige.
  2. At arbejde på at indføre nye vaner, der sikrer at de ikke fremover konstant skal kæmpe med vægten.

Jeg har ofte oplevet, at det er "små" eller næsten oversete vaner, der er hovedårsagen til en persons overvægt. Nogle spiser f.eks. maden så hurtigt, at de ikke har en chance for at få en god fornemmelse af mæthed, før de allerede har spist for meget, andre har en så dårlig fornemmelse for hvornår de egentlig er sultne, at de blot spiser for smages skyld eller fordi det er spisetid.

Det er muligvis i første omgang lettere slavisk at følge et eller andet system eller fastlagt kostprogram e.l. - men følger du principperne i Sikker Slank i 7 trin, slipper du for besværlige slankekure. På længere sigt får du en afslappet forhold til din mad, bliver fri for at bekymre dig om kalorier, pointsystemer o.l.,

Du får lettere ved at tabe dig og fastholde din normalvægt, hvis du:

  1. Spiser, når du er sulten. Og KUN spiser når du er sulten!
  2. Spiser det, du har lyst til - så længe du ikke får for mange kalorier i løbet af dagen og sørger for at kosten er næringsrig, så din krop får alle de næringsstoffer, den har brug for
  3. Stopper med at spise når du er mæt. MED DET SAMME, du er mæt!

Virker det ikke tiltalende at kunne spise, hver gang du er sulten, og spise det, du har lyst til, indtil du er mæt?

Det kræver naturligvis, at du meget fokuseret og konsekvent arbejder på at ændre dine spisevaner, efter 1-3 ovenfor!

Giv ikke op, fordi du opdager at det er MEGET sværere, end det umiddelbart ser ud til.

Husk ...

Det er svært at tilegne sig gode vaner - men de er lette at leve med!

Det er let at tilegne sig dårlige vaner - men de er svære at leve med!

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner