Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 213. Uge 19, 2012

Skriv slankedagbog

Flere undersøgelser har vist, at overvægtige, der skriver slankedagbog, har en del lettere ved at tabe sig.

Læs fx artiklen Slankedagbog og motivation giver vægttab i et tidligere nyhedsbrev.

Som den undersøgelse også understreger, handler det i stor udstrækning om, at du dagligt holder godt øje med din kost og den motion, du dyrker.


Ny slankedagbog

Slankedagbogen indeholder daglige rapporter, slanketips mv. for 6 uger. I alt ca. 100 sider.

Du kan bestille slankedagbogen på helseonline >>


s

Skriv det ned

Ikke alle behøver at skrive slankedagbog, men det kan i mange tilfælde være afgørende for, om slankeprojektet lykkes. Og har du svært ved at tabe dig, eller har du flere gange forsøgt uden held, er det meget vigtigt, at du fører dagbog, og derved få mere kontrol over dine kostvaner.

En slankedagbog hjælper dig med at få helt styr på, hvad du spiser, hvor meget du spiser og hvornår du spiser.

Du får også lettere ved at finde ud af, hvorfor og hvor ofte, du spiser, selv om du egentlig ikke er sulten.

Hører du til dem, som i særlig grad har let ved at overspise og trøstespise, når du er stresset, nedtrykt eller ked af det, vil du opdage, at dine daglige rapporter kan hjælpe dig med at få et mere naturligt forhold til mad.

Du bliver lettere helt klar over hvilke tanker, følelser og situationer, der får dig til at spise, selv om du egentlig ikke er sulten.

Skriv kun slankedagbog så længe det er nødvendigt

Selv om det er en god idé at skrive alt ned i en periode, indtil du har styr på hvad og hvor meget, du spiser, skal du før eller senere lære at spise sund mad, hver gang du er sulten, uden du behøver at regne ud og skrive ned.

Din største udfordring, når du ønsker at nå din idealvægt, er at omforme gode hensigter og ønsker til de rette handlinger. En slankedagbog gør det lettere.

Du skriver dagbog for at holde dig selv til ilden og for at lære af dine fejl og succeser.

Når du begynder at få styr på hvad, hvor meget og hvor ofte, du spiser — og er godt i gang med at tabe dig — er det tid til at holde op med at skrive slankedagbog.


Mail: Fedt på maven

Hvis du har tid til overs, så prøv at læse: spis maven flad, som denne læser (henviser til mit svar på spørgsmål om stivelse i dette nyhedsbrev), samt flad mave af Birgitte Nymann.

Her får du deres forklaring på, hvorfor nogle fødevarer især sætter sig på maven, og hvorfor maveøvelser ikke hjælper hvis du har fordøjelsesproblemer.

Det kunne give en mere nuanceret debat, end blot færre kalorier - mere forbrænding.

Især for folk med insulinresistens er det netop de fødevarer der øger insulinfølsomheden som vil gøre udslaget for om de kommer til at tabe sig, og ikke primært kalorieindholdet. Og undersøgelser har faktisk vist, at de skal have mere fedt end gennemsnittet hvis de vil tabe sig. (Så længe de ikke vælger at blive veganere, hvad mange ikke 'ønsker)

Det er lidt mere nuanceret end som så.

vh
Winni

Hej Winni

Vi bør også passe på med ikke at gøre tingene mere indviklede, end de er.

Jeg kender godt deres meninger og forklaring (og har læst bøgerne Spis maven Flad, Hold maven flad samt flere ting af Birgitte Nymann).

Det er nok rigtigt, at det vil give en mere nuanceret debat, hvis det ellers var rigtigt, at man kan fjerne mavefedt ved at ændre på sammensætning af maden, som de beskriver. Jeg kommer dog ikke frem til det samme resultat fra at læse de undersøgelser, de beskriver. Flere af deres konklusioner er efter min mening forhastede og tvivlsomme.

Det er sandsynligt at raffinerede kulhydrater i større udstrækning sætter sig på maven, som de også mere eller mindre er inde på.

Se artiklen:
Fuldkorn mindsker fedt på maven og er godt for hjerte-kredsløb

Men ellers mener jeg ikke, at der er dokumentation for, at du kan forhindre, at maven bliver større ved at vælge/fravælge bestemte fødevarer. Virkningen er i hvert fald minimal (bortset fra, naturligvis, hvis man indtager færre kalorier, end man forbrænder og dyrker motion).

En af de mest kvalificerede til at vurdere de videnskabelige undersøgelser, der findes om netop det emne, er nok professor Bente Klarlund Pedersen.

Her er hvad hun skriver:

Sådan kommer du af med fedtet på maven

Lær at elske din topmave

(hvor hun blandt andet skriver, at der ikke er dokumentation for, at en bestemt slags mad sætter sig mere eller mindre på maven).

Sunde kostvaner, der indeholder færre kalorier, end du forbrænder, samt godt med motion er en god løsning mod overvægt — inkl. mavefedt.

Se evt. også artiklen: Motion mod mavefedt

Der er ingen dokumentation for, at mennesker med insulinresistens skal indtage mere fedt for at tabe sig.

Det er uheldigt, at anbefale mennesker med diabetes eller med insulinresistens ekstra meget fedt og/eller animalsk protein i et forsøg på at styre deres blodsukker og insulinniveau. Det er efter min bedste overbevisning et sundhedsskadeligt råd, som heller ikke løser vægtproblemer.

Med venlig hilsen
John Buhl


Slanketip fra en læser ...

Tilberedningsmetoder

Det kan være svært kun at bruge den tilladte mængde fedtstof, især til stegning og tilberedning af sovs. Forskellige tilberedningsmetoder kræver minimal brug af fedtstof.

Stegning i ovn
Næsten al slags kød, fisk, pålæg – også hakket kød og fars, kan steges i ovn. Der er kun nødvendigt at bruge en lille smule fedtstof til smørelse af bradepande, fad eller lignende, eller til pensling af kødet. Det er også muligt efter bruning af kødet at tilsætte urter, hvilket giver et saftigere stykke kød og også sky til sovs.

Stegning i aluminiumsfolie
Et stykke aluminiumsfolie pensles med fedtstof, og kød, fisk eller fjerkræ lægges på folien evt. sammen med findelte krydderurter, grøntsager og krydderier. Folien foldes godt sammen om kødstykket, så kødsaften ikke løber fra. Kødstykket steges i en opvarmet ovn og saltes først efter endt stegning.

Stegning i stegepose
Tilberedning i stegepose er specielt velegnet til kød og fjerkræ, idet der opnås et saftigt stykke kød med stegt overflade. Kom kød eller fjerkræ i stegeposen. Lidt væske tilsættes. Posen punkteres inden stegen kommes i en opvarmet ovn.

Grillstegning
Kan foretages i ovn med grill-element, på grill-pande, på elektrisk bordgrill eller havegrill. En anelse fedtstof kan bruges til pensling af kød, fisk eller pålæg.

Stegning på pande eller gryde
Ved pande- eller grydestegning kan der med fordel anvendes kogegrej med Teflonbelægning. Andre typer af kogegrej opvarmes og tilsættes en smule fedtstof, inden kødet lægges i. Kødet brunes på begge sider, krydderier samt lidt vand tilsættes.

Kødsuppe
Koges på magert kød eller fjerkræ, hvorfra alt synligt fedt er fjernet. Suppeurter kan tilsættes og koges med. Når kødet er mørt, afskummes suppen for fedt eller afkøles hurtigt, hvorefter det størknede fedtlag fjernes.

Kogning af kød, fisk og fjerkræ
Anvendes for sjældent i den daglige madlavning. Metoden kan benyttes til større kødstykker og giver en god fond til sovs, suppe eller lignende.

Sovs
Fedtfri sky, suppe og skummetmælk kan anvendes i tilberedning af jævnede sovse, men også kogte blendede grøntsager og suppeurter. Kartofler kan bruges som jævning, men det skal være melede kartofler, ellers har de ingen virkning. Og husk, at den rå kartoffel skal koge helt mør i sovsen.

Venlig hilsen
Eva Nüchel Petersen

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner