Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 262, uge 23, 2013

Kalorieindholdet i fastfood undervurfastfoodderes

Vi undervurderer i vid udstrækning kalorieindholdet i maden, når vi spiser på fastfood restauranter.

I en undersøgelse gennemgik forskerne kalorieindholdet i maden blandt 1.877 voksne, 1.179 unge og 330 børn.

Det gennemsnitlige kalorieindhold af måltiderne var 836 for voksne, 756 for unge og 733 for børn.

I gennemsnit undervurderet voksne, unge og forældre til børn i skolealderen kalorieindhold med 175 kcal, 259 kcal og 175 kcal, hhv.

To tredjedele af alle deltagerne undervurderede kalorieindholdet i deres måltider med cirka en fjerdedel.

Kilde: Jason P Block, Matthew W Gillman m.fl. Consumers' estimation of calorie content at fast food restaurants: cross sectional observational study. BMJ 2013;346:f2907 (Published 23 May 2013). doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.f2907

Kommentar:

Også flere tidligere undersøgelser har vist, at vi ofte undervurderer kalorieindholdet i den mad, vi spiser.

Vi er generelt ikke særlig gode til at vurdere, hvor mange kalorier, vi indtager, eller hvor mange kalorier, vi forbrænder.

De fleste spiser mere end de lige husker eller får regnet med i kalorieregnskabet.

Mange glemmer også, at det er den gennemsnitlige kalorieindtagelse (vs. forbrænding) over længere tid, der betyder noget, og undervurderer især hvor mange kalorier, de indtager i weekender, til fester, når de holder ferie og ved andre specielle lejligheder.

Læs også artiklen: Weekender kan ødelægge slankeprojektet


Mail: Morgenmad?

Jeg har læst, at dem der springer morgenmaden over har lettere ved at blive fede (?!) og en bekendt sagde at mit blodsukker bliver dårlig, fordi jeg ikke spiser morgenmad ...

Men når jeg ikke har appetit om morgenen, skal jeg så alligevel prøve at spise noget?

VH
Lis

Hej Lis

Det vigtigste er, at du mærker efter, om du er sulten, og kun spiser, hvis du er sulten og så længe, du er sulten.

Spiser du meget om aftenen, har du nok ingen eller kun lille appetit om morgenen, og for meget mad og hyggemad om aftenen øger tendensen til overvægt.

Hvis du spiser for meget om aftenen, og i tillæg begynder at spise morgenmad, tager du på!

Spis mindre om aftenen, og du har måske lyst til morgenmad, men spis kun morgenmad, hvis du er sulten (spis morgenmaden/dagens første måltid, når du er sulten).

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner