Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 266, uge 27, 2013

Mindre snacks er nokchokolade

Ifølge en undersøgelse behøver du sandsynligvis kun at spise halvt så meget chokolade eller andre små mellemmåltider, som du plejer, for at føle dig lige så tilfreds.

I et forsøg på Cornell University delte forskerne deltagerne op i to grupper, der fik forskellige portionsstørrelser.

Den gruppe, der fik de største portioner, fik 100 g chokolade, 200 g æbletærte, og 80 g kartoffelchips.

Den anden gruppe fik 10 g, 40 g og 10 g af de samme levnedsmidler.

De to grupper blev givet så meget tid til at spise, som de havde brug for, og blev bedt om at udfylde spørgeskemaer.

De blev også bedt om at vurdere deres sult og trang, før maden blev præsenteret og femten minutter efter smagstesten var slut.

Det viste sig, at mindre portioner er i stand til at give en lignende følelser af tilfredshed som større portioner. Dem, der fik større portioner indtog 77% mere mad, svarende til 103 kalorier mere, men de følte sig ikke mere tilfredse eller mætte end gruppen med de mindre portioner.

Kilde: Ellen van Kleef, Mitsuru Shimizu, Brian Wansink
Just a bite: Considerably smaller snack portions satisfy delayed hunger and craving
Food Quality and Preference. Volume 27, Issue 1, January 2013, Pages 96-100
http://dx.doi.org/10.1016/j.foodqual.2012.06.008

Læs evt. også om undersøgelsen her

Kommentar:

Når du nyder chokolade, is, kage eller noget andet, som er kalorierigt og fedende, så køb/server kun halvt så meget, som du plejer, og indtag det langsomt.

Hvis du spiser den halve mængde i dobbelt så lang tid, vil du sandsynligvis føle dig mindst lige så tilfreds som med den portion, du normalt vælger.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner