Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 336, uge 02, 2015

Ny Slankeklub

Den nye slankeklub.dk er nu så klar, at vi kan begynde at modtage tilmeldinger.

Læs mere her

Mange af teksterne på den nye slankeklub er tilgængelig for alle.

Læs dem gerne, og lad mig høre dine kommentarer.

Jeg har brug for erfaring med at bruge den nye slankeklub, sslankeklubå derfor et supertilbud her i januar måned til alle, der har bogen Sikker Slank 6. udgave: Gratis medlemskab!

Meld dig til her, hvis du har bogen

Godt nytår!

Med venlig hilsen
John Buhl


Umami giver øget mæthed

Umami betegnes som den femte grundsmag som vores smagssans kan registrere. De andre er surt, sødt, salt og bittert.

Umani er japansk og betyder velsmag.

En undersøgelse tyder på, at smagen umami kan hjælpe dig til at spise mindre og hurtigere blive mæt til det efterfølgende måltid.

Forskerne bad 27 deltagere om enten at spise en proteinrig suppe tilsat MSG (som fødevareproducenter ofte bruger til at give umami til færdigretter) eller en anden suppe uden tilsat MSG.

Smagen umami forstærkes af stoffet mononatriumglutamat (det tredje krydderi eller MSG).

Senere fik deltagere endnu et måltid mad (alle fik det samme), og nu viste det sig, at de deltagere, der havde spist suppe med tilsat SMG, indtog mindre mad men sagde, at de alligevel følte sig mætte.

Kilde: Una Masic and Martin R Yeomans. Umami flavor enhances appetite but also increases satiety. Am J Clin Nutr August 2014 100: 532-538; First published online June 18, 2014. doi:10.3945/ajcn.113.080929

På hjemmesiden umamiinfo kan du finde indhold af umami i et udvalg af fødevarer.

MSG er et tilsætningsstof som kan give problemer — fx allergiske reaktioner hos nogle mennesker — men heldigvis findes smagen umami helt naturlig i mange fødevarer. Og det kan være en god ide, at sikre lidt umani i din mad, så du evt. bliver tilfreds af mindre mad eller rettere af færre kalorier.

Umami findes naturligt i bl.a. kød, ost, tomater (især soltørrede), svampe, sojasauce, miso og tang.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner