Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 422, uge 50, 2016

Hvor sulten, du er, afgør ikke nødvendigvis din indtagelse af kalorier

sulten kvinde

En ny undersøgelse har afsløret, at der ingen sammenhæng er mellem, hvor sultne vi føler os, og mængden af kalorier, vi indtager.

En undersøgelse, foretaget af forskere fra University of Sheffield, viser, at fødevarer, der påstås at have appetit-regulerende egenskaber, ikke ændrer på vores kalorieindtag.

Forskere analyserede 462 videnskabelige undersøgelser og fandt, at appetit (eller hvor meget noget umiddelbart mætter) i de fleste studier ikke havde indflydelse på kalorieindtagelse.

Hvis du fx spiser et meget mættende måltid, vil du måske føle dig mæt i længere tid, men du vil alligevel senere indtage flere kalorier -- så du alt i alt og på længere sigt ikke indtager færre kalorier.

Forskerne efterlyser flere undersøgelser af, hvilke faktorer, der styrer vores indtagelse af fødevarer.

Kilde: Bernard M. Corfe m.fl. Systematic Literature Review Shows That Appetite Rating Does Not Predict Energy Intake. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. Online: 13 Oct 2016. http://dx.doi.org/10.1080/10408398.2016.1246414

Kommentar:

Den mad, vi spiser, skal ikke alene gøre os mætte, men også tilfredsstille vores behov for næringsstoffer.

Overvægtige, som mere eller mindre er afhængige af kalorierige fødevarer (især junkmad), vil ikke holde op med at have trang til de kalorierige fødevarer, selv om de evt. spiser et mættende måltid.

De skal ud af deres afhængighed af eller stærke trang til usunde/kalorierige fødevarer.

Mange andre faktorer kan spille en rolle -- fx hvordan maden påvirker mikrobiotaen (bakterierne i tarmene), for lidt og for dårlig søvn øger trangen til at spise for meget osv.


Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner