Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 452, uge 34, 2017



Præbiotika mindsker kropsfedt hos overvægtige børnDreng spiser blåbær

Præbiotika reducerer kropsfedt hos overvægtige børn ved at ændre deres tarmflora.

Præbiotika er især kostfibre, fordi de fremmer væksten af de gode bakterier, der allerede er i tarmen.

Forskerne gennemførte et dobbeltblindet, placebokontrolleret forsøg med 42 børn, der var fra 7 til 12 år gamle, der blev klassificeret som enten overvægtige eller svært overvægtige, men som ellers var sunde.

Deltagere blev tilfældigt delt op i to grupper, som i 16 uger enten fik et præbiotisk fiberpulver dagligt blandet op i vand, eller de fik placebo i vand (et "snydepulver", som ikke indeholdt præbiotisk kostfibre).

Baseret på fire måneders data fra undersøgelsen, konkluderede forskerne, at den årlige forventede vægtforøgelse i den præbiotiske gruppe ville være 3 kilo (hvilket var den sunde og almindelige vægtstigning for børnene), mens den forventede stigning i vægten i placebogruppen (som ikke fik det præbiotiske fiberpulver) var 8 kg. Altså næsten tre gange så stor forventet årlig vægtforøgelse.

Kilde: American Gastroenterological Association. "Prebiotics reduce body fat in overweight children." ScienceDaily. ScienceDaily, 7 June 2017. <www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170607123949.htm>.

De sunde tarmbakterier — som også er med til at holde vægten nede — lever af kostfibre, som du finder i frugt, grøntsager, fuldkorn, bælgfrugter, nødder og frø.

Som beskrevet i artiklen: Ny undersøgelse: Blot et enkelt kostråd giver vægttab og øget sundhed kan det være nok blot at tilføje flere fiberrige fødevarer for at opnå et vægttab. Det skyldes også, at fiberrige fødevarer giver mere mæthed uden at give kalorier.



Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner