Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 89. Uge 31, 2007

  1. Motion er bedst mod sundhedsskadeligt bugfedt
  2. Mail: Chokolade på slankekuren?
  3. Protein i frugt?

1) Motion er bedst mod sundhedsskadeligt bugfedt

En svensk undersøgelse har vist, at fedt omkring de indre organer er langt mere almindeligt end før antaget — og det er netop denne overskydende fedt på maven der er mest farlig for hjertet.

Undersøgelsen viste, at den ubetinget største risikofaktor for udvikling af bugfedt er en usund livsstil — især for lidt fysisk aktivitet.

Kilder: Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases. Volume 17, Issue 5, June 2007, Pages 349-357. The Impact of Physical Activity on Obesity, Diabetes and Cardiovascular Diseases


2) Mail: Chokolade på slankekuren?

Hej John

Tak for en god infokanal til sund levevis.

Vedr. kalorier og hvor på kroppen fedtet sætter sig:

1. På det seneste har der været en del i medierne om, at det er den fedt, der sætter sig i taljen, der er den mest usunde. Hvad kan man stille op med det, når fedtet netop sætter sig i taljen (modsat andre, hvor jeg kan se, at det sætter sig på baller og lår fx)?
Hvordan undgår jeg det? Har arten af føde indflydelse på hvor fedtet sætter sig? Har arten af motion/træning indflydelse på hvordan det sætter sig?

Det føles ganske uretfærdigt og også lidt frustrerende at høre om hvor usundt det er og at det bør man undgå - uden der følger en handlingsanvisning med. :-).

Jeg er sikker på du kan opklare det.

2. Jeg overhørte Line Baun Danielsen sige i morgen-tv, at det nu forlyder, at det at spise mørk chokolade giver store bryster og slank talje. Hun henviste ikke til kilden hun sad og læste op af, og gav ikke yderligere info om det, men jeg kan da konstatere, at alle supermarkeder nu har hele hylder med mørk chokolade i alle afskygninger. Man kan vel ikke være så heldig, at det har noget på sig?

De bedste hilsener
Kirstine

Hej Kristine

1) Grundlæggende set skal du indtage færre kalorier, end du forbrænder!
Det gælder uanset hvor fedtet sætter sig. Det overskydende fedt kan kun komme fra de overskydende kalorier.

Fedtet på maven forsvinder næsten altid hurtigere end fedt andre steder. Det gælder især, hvis du dyrker motion.

2) Mørk chokolade er sundere end lys chokolade. Men du kan nok desværre ikke regne med, at du får større bryster og en slankere talje, fordi du spiser chokolade. Der er dog en teori om, at den fedt, der findes i chokolade MÅSKE kan have LIDT af den virkning.
Problemet er nok, at chokoladen blot giver endnu flere kalorier end du forbrænder ... og det passer jo ikke ret godt sammen med, at du gerne vil af med noget af fedtet i taljen.

Hvis du spiser chokolade, så hold dig til mørk chokolade og kun lidt!

Med venlig hilsen
John Buhl


3) Protein i frugt?

Du skriver et sted at al mad indeholder protein ... også frugt (!?) og grøntsager, men du skriver ikke at det er så lidt at man vil lide af proteinmangel, hvis man ikke også spiser kød!!

Proteiner fra kød er vigtige når man er på slankekur, de øger forbrændingen og mætter mere, og man får flere muskler og mindre fedt på den måde.

Synes ikke du fortæller det vigtigste om protein!!

Lis

Hej Lis

Vi har efterhånden haft emnet om protein oppe mange gange, men vi tager det da gerne en gang til :-)

Mange mennesker er ret forvirrede vedr. protein, fordi flere såkaldte sagkyndige anbefaler kød som en vigtig del af slankekuren.

Der er protein i al mad - også frugt. Hvis vi regner nødder og bælgfrugter med under frugt, er der mere end nok til at dække det daglige behov. Hvis vi ikke regner nødder og bælgfrugter med, er der stadig protein i de resterende frugter, men meget mindre.

Selv om du, teoretisk set, næsten kun spiste frugt og grøntsager, ville du sandsynligvis få nok protein. Hvis din kost består af frugt, grøntsager, nødder og fuldkornsprodukter indeholder kosten al den protein, du har brug for.

Du kan LET få dækket dit proteinbehov fra en almindelig kost –- uanset om du spiser kød eller ej.

Mange frugter og bær, som æbler, pærer, kirsebær, bananer o.l., indeholder kun en begrænset mængde protein, men ingen spiser jo KUN frugt, så det er ikke et problem.

Lad os alligevel sige, at du vælger at indtage alle dagens kalorier fra frugt (og ikke spise andet). Du får fx 2000 kcal -- hvoraf fx 500 kcal er fra æbler, 500 kcal er fra pærer, 500 kcal er fra appelsiner, 500 kcal er fra kirsebær.

Hvis du i dette tænkte eksempel får hele dit daglige behov for kalorier dækket ved kun at spise frugt, vil du alligevel få ca. 30 gram protein. Og det er endda på en forholdsvis kaloriebegrænset kost med 2000 kcal dagligt.

Pointen er, at selv om kosten kun indeholdt meget proteinfattige fødevarer (frugt), kom du alligevel op på en mængde der er tæt på at dække dit daglige behov.

Hvis vi tager et tænkt eksempel, hvor du kun spiser grøntsager en hel dag, får du nok protein. Fx 500 kcal broccoli, 500 kcal tomater, 500 kcal iceberg salat, 500 kcal agurker.

Du vil denne dag få omkring 140 gram protein! Altså mere end dobbelt så meget, som du har brug for.

Hvis du derfor –- rent teoretisk set –- kun spiste frugt og grønt, og fik dit kaloriebehov dækket, kan det godt være, at du vil komme til at mangle visse vitaminer e.l., men du vil ikke mangle protein.

Hvis dit valg af fødevarer er bare nogenlunde fornuftigt er det umuligt, at sammensætte en kost der indeholder for lidt protein, så længe du får dækket dit kaloriebehov.

Visse kilder til protein udnyttes bedre end andre, men det betyder i praksis, at det er helt unødvendigt at sammensætte kosten på en bestemt måde, eller spise kød, for at få nok protein.

Hele ideen med at fokusere så meget på protein – som visse slankeprogrammer gør - er mildest talt misvisende, og får blot en masse mennesker til at bekymre sig om protein i stedet for at fokusere på de ting, der betyder noget.

En kost der er rig på protein -- fx kød, fjerkræ og/eller mejeriprodukter -- er usund, bl.a. fordi for meget protein fra animalske fødevarer og for meget mættet fedt øger risikoen for flere alvorlige sygdomme.

Samtidig er det allerede godt dokumenteret at vegetarer generelt set (der er naturligvis undtagelser) både er slankere og sundere end kødspisere.

Der er ingen ernæringsmæssig eller slankemæssig fornuft i at spise meget/mere kød på en slankekur.

Det handler om at spise sund mad -- og det er især frugt, grøntsager, bælgfrugter, fuldkornsprodukter og nødder.

Gør du det, er du nærmest sikret mod at mangle næringsstoffer, og proteinmangel forekommer i hvert fald ikke.

Du vil ikke alene få et væld af sundhedsfremmende plantestoffer, du vil også tabe dig på en sund og sikker måde.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner