/* Indsætte META TAGS HER */

Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 96. Uge 49, 2007


  1. Atkins “proteinkur” skader blodårerne
  2. Overvægtige taber sig næsten aldrig efter hjerteanfald
  3. Mail: Trang til sød

1) Atkins “proteinkur” skader blodårerne

Jeg har tidligere skrevet en omfattende artikel om Atkins og proteinkure her.

Nu viser en ny undersøgelse, at Atkinskuren -- der er meget fedtrig, proteinrig og kulhydratfattig -- kan skade blodårerne og medvirke til hjerte-kredsløbssygdomme.

De sygdomsfremkaldende ændringer forekom endda efter blot en måned på kuren.

Tre diæter blev undersøgt: Atkins (50 % kalorier fra fedt), Sourt Beach (30 % kalorier fra fedt) og Ornish (10 % kalorier fra fedt).

De to fedtfattige diæter sænkede kolesteroltallet, og gavnede blodårernes funktioner. Det modsatte var tilfældet med Atkins.

Forskerne studerede 18 mennesker som alle fuldførte en måned på hver af de tre kostplaner, men på en måde så de ikke tabte sig.

Deltagerne fik løbende målt blodets indhold af fedt, kolesterol og markører (tegn på) inflammation (betændelsestilstand der ikke skyldes bakterier).

Deltagerne på Atkins diæten havde øget tegn på inflammation (helt op til 30-40 % efter blot en måned på diæten). Hvorimod South beach og Ornish enten var stabile eller viste et fald i markører for inflammation på 15-20 %.

Deltagerne på Atkins diæten havde øget niveau af LDL kolestetol (den dårlige kolesterol), mere indsnævrede blodkar og øget forekomst af markører for inflammation.

Medicinenet.com 06-11-2007


2) Overvægtige taber sig næsten aldrig efter hjerteanfald

Overvægtige kommer generelt set ikke ned i vægt efter et hjerteanfald.

Forskerne fulgte 1253 overvægtige og fede mennesker et år efter de havde oplevet et hjerteanfald.

I gennemsnit havde de kun tabt 0,2 % af deres kropsvægt.

Kommentar:

Det viser lidt om, HVOR svært det er for de fleste overvægtige at komme ned i vægt. Selv efter et hjerteanfald -- hvor det nærmest er livsvigtigt, at de taber sig -- var de ikke i stand til at løse deres vægtproblem.


3) Mail: Trang til sødt

Hej John

Jeg vil spørge om sukkerafhængighed. Jeg har læst det du har skrevet på din hjemmeside, hvor du lægger op til, at sukkertrang er en livslang naturlig del af livet, og som man må lære at håndtere uden at det tager overhånd.

Jeg synes sådan set, at det lyder rigtigt, men jeg har mange andre steder fået at vide, at sukkertrang kureres bedst med en kold tyrker, hvor man i 14 dage skærer alt sukker ud af kosten for derefter at være "helbredt".

Hvad mener du om en sådan 14 dages "nul-sukker" kur og hvordan synes du i det hele taget at jeg skal gribe det an? Jeg har gennem længere tid fået oparbejdet en "for-meget-sukker" vane i en grad, så jeg føler et stort tomt hul fysisk og psykisk, hvis jeg ikke får sukker hver dag.

Mvh Laila

Hej Laila

En forholdsvis mild og naturlig smag for sødt, fx frugt, er naturlig. Det er ikke naturligt, at have en stærk trang til chokolade, kager, is mv.

Det er i stor udstrækning en vanesag, hvor meget sødt du har lyst til. Men det kan kræve lidt at blive afvænnet, hvis du først er blevet vant til alt for meget sukker.

Det er en rigtig god ide at udelukke alt hvidt sukker fra kosten, og gerne som en kold tyrker (altså hvor du med det samme helt udelukker al sukker, slik, kager, hvidt med o.l.). Efter kort tid forsvinder din (overdrevne) trang til sødt -- sædvanligvis efter en uge eller to. Det er ikke kun sukker, du bør holde dig fra, men også fx hvidt mel, der hurtigt omdannes til sukker i kroppen.

Drop al sukker og andre raffinerede kulhydrater helt. Efter en uge eller to er du "helbredt". Spis groft brød (fx rugbrød) i stedet for brød der mest består af hvidt mel. Spis frisk frugt i stedet for søde sager.

Læs evt. mere om emnet her

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner